Aandachtspunten bij linkbuilding

Het starten van een onderneming. Het is een droom van velen. In 2020 zijn er maar liefst 78 duizend ondernemingen gestart. Wanneer je start met een onderneming zijn er veel dingen om over na te denken, zoals financiën en een website. Een belangrijk onderdeel van het opzetten van de website van een onderneming is linkbuilding. Linkbuilding is een veelgebruikte methode om jouw website hoger in Google te krijgen. Je trekt met linkbuilding dus meer bezoekers naar jouw website. Als website eigenaar kun je linkbuilding uitbesteden aan een specialist, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag gaan. Er zijn wel aandachtspunten bij het inzetten van linkbuilding.

Aantal links

Het is belangrijk dat externe linkbuilding juist gedaan wordt. Google is zeer streng op misbruik van externe links. Op het moment dat Google het idee heeft dat de links op je website in zijn gezet vanuit een marketingperspectief, kan je website een penalty ontvangen. Dit doet niet veel goeds voor de vindbaarheid van de site. Je kunt wel links vanuit marketingperspectief doorvoeren, maar zorg ervoor dat dit zorgvuldig wordt gedaan. 1 tot 2 links per week wordt getolereerd door Google. Wanneer je content links wil plaatsen, is het verstandig om ongeveer 3 tot 4 links per week te plaatsen.

Actualiteit

Naast dat Google kijkt naar het aantal links, kijkt Google ook naar de actualiteit van de content. Daarmee kijkt Google ook direct naar de actualiteit van de links. Een indicatie voor de actualiteit en relevantie van een pagina, is de groei van het aantal links naar de pagina. Relevante content wordt beloond door Google, dus dit is een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Het plaatsen van het juiste aantal links en actuele links kan dus veel tijd kosten, omdat dit zorgvuldig moet worden gedaan. Zorg ervoor dat je dit zelf goed kan of kies ervoor om linkbuilding uit te besteden aan een specialist.